Gezondheidsvoordelen

De gezondheidsvoordelen van kokosolie zijn zeer veelzijdig. Zo zorgt kokosolie voor de aanmaak van belangrijke cholesterolfactoren, verhoogt het de schildklierwerking en bevat het voor ongeveer 45 tot 50% het vetzuur laurinezuur (12:0).

Ongeraffineerde, pure kokosolie:

  • verhoogt het goede HDL cholesterol
  • bevat 8,6 kcal/gram in plaats van 9,0 kcal/ gram, wat het gemiddelde is voor vetten en oliën
  • bevat 75% licht verteerbare MCT-vetten die direct in de bloedstroom worden opgenomen en voor energie worden gebruikt, in tegenstelling tot de LCT-vetten die veelvuldig in gebruikelijke keukenoliën worden aangetroffen
  • bevat 50% van laurinezuur, dat in het lichaam wordt omgezet in monolaurine
  • is bovendien prima geschikt als massageolie

Dr. Walter Willett, voedingsonderzoeker (1990):

“Ook al is de aandacht bij voedingsadviezen normaliter gericht op vermindering van verzadigd vetinname, het nut hiervan is in de uitgebreidste vooruitziende onderzoeken nog niet bewezen.”

Kwaliteit van kokosolie

Kokosolie bestaat in verschillende kwaliteiten. In bepaalde winkels worden zeer goedkope merken kokosolie aangeboden. De consument kan dan in de overtuiging leven dat hij beter af is door de lagere prijs.

Maar goedkoop is meestal duurkoop als het gaat om kwaliteit en inhoud.

De wijze van produceren is namelijk – vanzelfsprekend – van grote invloed op de smaak, kleur, houdbaarheid, kortom: de algehele kwaliteit van de kokosolie. Productietechnieken die bijvoorbeeld een negatieve invloed op de kwaliteit hebben, zijn:

  • drogen boven vuur in plaats van op natuurlijke wijze zoals zonlicht
  • ontgeuring door middel van chemische oplosmiddelen
  • en verhitting

Wil je geen concessies doen op de kwaliteit van jouw kokosolie, oftewel: wil je alleen het allerbeste, kies dan altijd voor koudgeperste, onverhitte, niet ontgeurde biologische kokosolie. Alleen dan weet je dat je de maximale voedingswaarde binnenkrijgt dat het product ‘belooft’.

Ontdek hier de unieke kenmerken van onze kokosolie